MS AXEL GORTHON

M/S AXEL GORTHON

Reg:9620 Byggd:1955 Varv: GVÖ
DW:3.500 BR:1.971
Mått:96,0 x 13,1 x 5,8
Götaverken
Utöver framtagningen av nya långsamgående motortyper pågick en kontinuerlig utveckling av
motorerna. Bland viktiga förbättringar kan nämnas ersättandet av spolpumpen på förkant mot
utnyttjande av undersidan på kolvarna som spolpumpar kompletterad med en liten spolpump för
varje cylinder, först infört på Nb 562 M/T Zelos år 1942, införande av uppladdning, förts infört
på en 520/900 VGS 6U, för Öv:s Nb148 M/S Axel Gorthon, 1955,

Ägare: Gorthon rederi AB


Mössmärke 1

Mössmärke 2


Tändsticksask

Gorthon Lines AB eller Gorthons Rederi AB är ett svenskt rederi som grundades år 1915
i Helsingborg av B O Börjesson, Frans Börjesson samt Johan E Gorthon.
Gorthons blev specialister på transport av olika skogs- och pappersprodukter, men hade även
bulk- och kylfartyg inom sin flotta. 1990 blev Gorthons uppköpta av Bylock & Nordsjöfrakt (B&N)
och sedan 2005 är rederiet en del av Transatlantic.

 


Källa: avräkningsbok, brev hem, anteckningar etc.

Kända hamnar:

1955 Byggår

1963 Förlängd av GVÖ nya data DW:4.750 BR: 3.368 längd:101,8

1965-12-27. Skelleftehamn. Jag mönstrade på.
1966-01- . Ridham Dock England.
1966-01- . Mäntyluoto Finland
1966-01- . Vistavarv.
1966-01- . Ellesmere Port, England.
1966-02- . Haifa Israel.
1966-02- . Liverpool England.
1966-03- . Haifa, Ashdod, Tel Aviv Israel.
1966-04- . Dover, England.
1966-04- . Casablanca, Marocko,
1966-04-29. Landskrona. Mönstrade av.

1971 Såld till VERGA SHIPPING CO, Panama. Omdöpt till M/S NAVARINO GLORY (Gr).

1980 Upphuggen i Kaohsiung, Taiwan.

Besättning:

Befäl:
Förste styrman Jonsson 1969.

Maskin:
Masinelev Jan Agnarson 1961-1962
3:e maskinist Jan Agnarson 1963-1964 samt 1965-1966
Elektriker Hammerman
Däck:

Kök:
Chief steward Kay ?
Ekonomibiträde Kalle Hällgren Skellefteå. 1966.

Okänt:
Anders Mikaelsson,
Skellefteå. 1969. Läs hans "Story" HÄR!

Maskinist tror jag.
T.v. en kille från Ö-vik, Husum.
"Hökaren" Kay ? Skåning/dansk
Matros från Piteå.
T.v. motorman Memett Sakey (eller liknande) Turkiet, bror till telegrafisten ombord.
Jag i mitten och en maskinkille t.h.
Elektriker Hammermann, Österrikare eller tysk.
Axel i behov av målning.
Här målas det.