R/K GRÄNGESBERG

R/K Grängesberg i Holmsund 1969. Foto Kalle Hällgren

3 mans fast besättning samt frivilliga.

Byggd
1958
Varv
G. De Vries-Lentsch, Nieuwendam, Nederländerna (Varvet har numera upphört)
Grängesberg var det enda av SSRS Livräddningsbåtar som byggdes där.
Varvsnummer
1040
Registernr
12679
Fartygstyp
Motorfartyg
Material
Stål (18 mm)
Signal
SHJV, numera norsk signal LNZC
Donerad av
Trafik AB Grängesberg-Oxelösund
Längd öa 22,21 meter (22,21 meter)
Största bredd 6,02 meter (6,02 meter)
Djupgående 3,00 meter (3,79 meter)
Maskineri 4 st. Penta Diesel MD 96 A, 6-cyl., vardera på 127 HK, 1800 varv, totalt 508 HK. Kilrepsöverföring. Hydrauliskt omställbar propeller (Bergs).
(2 x Volvo Penta TAMD 120BBC)
Effekt 500 hk, 368 kW (656 hk, 482 kW)
Deplacement 90 ton
Toppfart
12 knop (11 knop)
Actionsradie 1200 nm
Utrustad med radiotelefon, VHF, radar, radiopejl, ekolod, SAL-logg, brandpump, skumsläck- ningsaggregat, isavsmältningsanordning för förskeppet, portabel brandpump, automatiskt uppblåsbar gummiflotte samt dito räddningsnätflotte.

Siffrorna inom parentes gäller efter ombyggnaden 1984.

1958-08- Levererad av G. De Vries-Lentsch som Grängesberg till Svenska Sällskapet för Räddning af Skeppsbrutne, Göteborg. Döpt av fru Brita Brusewitz. Placerad vid Räddningsstation Holmön, Umeå. Under vintern vid svåra isförhållanden i Härnösand.

1964 Loggboken dag för dag under år 1964 hittar du HÄR! Där står även om M/S Grautens förlisning.


Lennart Andersson
Livräddningsskeppare 1964

1971-12-17 Flyttad till Räddningsstation Hörviken/Hanö, Sölvesborg. Lämnar Holmsund för resan mot Hörviken, Sölvesborg.

1971-12-23 Ankommer Hörviken kl. 10.30 efter resan från Holmsund.

1978-12-12 Flyttad till Räddningsstation Ornö, Haninge. Blev kvar till 1994.

1979
Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta 680 hk, 500 kW, installeras.

1984 Totalt ombyggd vid Djupviks Varv AB, Tjörn med bland annat ny styrhytt. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TAMD 120BBC, 656 hk, 482 kW, installeras. Man minskar samtidigt från fyra till två huvudmaskiner. Ombyggnaden kostar ca. 4 milj SEK.

1994-12-15 Flyttad till Räddningsstation Herrvik, Gotland och omdöpt till Östergarn. Man avgår från Ornö kl. 21.15 och ankommer Herrvik kl. 22.40.

1997-01-01 Flyttad till Räddningsstation Räfsnäs, Norrtälje.

2005-12-06 Såld till Breisund AS, Ålesund, Norge och omdöpt till Minna. Expeditionsfartyg till bl.a. Svalbard och Nordöstra Grönland. Läs HÄR!

2007-07-11 Såld till Poseidon Jan Welde, Baatskolen Poseidon, Stavanger, Norge och omdöpt till Poseidon II. Skolfartyg. Läs mer om Grängesberg/Poseidon II HÄR!

Skeppare Gösta Zakrisson in action. Foto Kalle Hällgren
Gösta var skeppare på R/K Grängesberg från 1967 till 1971 och
sedan på efterföljaren R/K Sigurd Golje 1971 - 2000. och efterföljaren
R/K Holmsund 2000 till pensioneringen runt 2003. Enligt obekräftad uppgift.

En något lättklädd Bosse. Minns ej efternamnet. Foto Kalle Hällgren 1969.


En "grinig" Åke Forsberg. Foto Kalle Hällgren 1969.


Skeppare Gösta Zakrisson kopplar av i salongen. Foto Kalle Hällgren 1969.

Här jag släcker törsten med Pommac?? Foto Kalle Hällgren 1969.

Tidningsklipp från en lokaltidning i Härnösand 1969.

Följande står att läsa i SSRS årsbok 1995:
Holmsund "Grängesberg" Anlagd 1944.
Antal räddade: 145
Undsatta/assisterade fartyg: 155
Med besättningsantal: 661
I beredskap vid nödställda fartyg: 39
Med besättningsantal: 425
Sjuk och läkartransporter antal: 104

Svenska Sjöräddningssällskapet hittar du HÄR!

R/K Grängesberg var stationerad i Holmsund. Under vintern i Härnösand. Tre mans besättning.

Besättning:
Skeppare Lennart Andersson 1964 (Antagligen fler år)
Skeppare Gösta Zackrisson 196? - 1971
Matros Kalle Hällgren Skellefteå, 1969
Jungman Åke Forsberg 1969
Matros Bosse mönstrade av i Härnösand, ersattes av Åke.