1958-08- Levererad av G. De Vries-Lentsch som
Grängesberg till Svenska Sällskapet för Räddning
af Skeppsbrutne, Göteborg. Döpt av fru Brita Brusewitz.
Placerad vid Räddningsstation Holmön, Umeå. Under
vintern vid svåra isförhållanden i Härnösand.
1964 Loggboken dag för dag under år 1964 hittar
du
HÄR!
Där står även om
M/S Grautens förlisning.
Lennart Andersson
Livräddningsskeppare 1964
1971-12-17 Flyttad till Räddningsstation Hörviken/Hanö,
Sölvesborg. Lämnar Holmsund för resan mot Hörviken,
Sölvesborg.
1971-12-23 Ankommer Hörviken kl. 10.30 efter resan från
Holmsund.
1978-12-12 Flyttad till Räddningsstation Ornö, Haninge.
Blev kvar till 1994.
1979 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta 680 hk, 500 kW,
installeras.
1984 Totalt ombyggd vid Djupviks Varv AB, Tjörn med bland
annat ny styrhytt. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TAMD
120BBC, 656 hk, 482 kW, installeras. Man minskar samtidigt från
fyra till två huvudmaskiner. Ombyggnaden kostar ca. 4 milj SEK.
1994-12-15 Flyttad till Räddningsstation Herrvik, Gotland
och omdöpt till
Östergarn. Man avgår från
Ornö kl. 21.15 och ankommer Herrvik kl. 22.40.
1997-01-01 Flyttad till Räddningsstation Räfsnäs,
Norrtälje.
2005-12-06 Såld till Breisund AS, Ålesund, Norge
och omdöpt till
Minna. Expeditionsfartyg till bl.a. Svalbard
och Nordöstra Grönland. Läs
HÄR!
2007-07-11 Såld till Poseidon Jan Welde, Baatskolen Poseidon,
Stavanger, Norge och omdöpt till
Poseidon II. Skolfartyg.
Läs mer om
Grängesberg/Poseidon II
HÄR!