M/S Karesuando

M/S Karesuando

Byggd 1946 av AB Götaverken, Göteborg.
Varvsnummer. 608.
Dimensioner. 116,69 x 15,32 x 9,91 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 3487/ 1864/ 6040
Maskineri. En 6-cyl, Götaverken diesel.
Effekt. 3100 hk.
Knop. 12,5.
RN. 8776.

Systerfartyg. KAITUM. KENGIS. KARMAS. KVIKKJOKK.

Ägare: Grängesberg

Kända hamnar och fakta.

1946-06-27. Levererades till TGO Stockholm.

1966-06-07.
Narvik, Norge. Mönstrade på som jungman.

1966-06- . Liverpool, England,

1966-06- . Narvik, Norge.

1966-06-21 Port Talbot, England.

1966-07- . Rouen, Frankrike

1966-07-31. Narvik, Norge.

1967- 02- . Såld till P. N. PAPPIS & N. G. OUCOUNAS, Grekland. Omdöpt till M/S ELPIDA.

1972- . Överförd på EFSTATHIOU-PAPPIS SH CO, Pireus, Grekland.

1977- . Såld till ELPIDA MAR CO SA, Pireus Grekland.

1979- . Såld till Brodospas, Split, Jugoslavien för upphuggning

1979-12-22. Bogserades från Pireus, Grekland mot Split, Jugoslavien.

1979-12-28.
Ankom Split, Jugoslavien.

1980- . Upphuggen i Split, Jugoslavien. (Numera Kroatien.)

Besättning:

Befäl:

Maskin:

Däck:
Matros Broms 1948 -49
Jungman Kalle Hällgren Skellefteå, 1966
Matros Kristian Laumann Vandve, Helgeland, Norge. 1966
Matros Hole Narvik Norge, 1966

Kök:
Mässkalle Lars-Erik Nilsson Ersmark, Skellefteå, 1966.

Kuriosa:

Lönen 1966 för en jungman var 585:-skr/mån.

Tydligen levde man gott ändå. Detta är vad jag köpte ut på "slabben" under Juli 1966. (Jag var 17 år)

4 limpor cigaretter á 7:- skr = 28:- skr ( 70 öre asken)
1 back starköl 25 st. 17:60 skr (70öre flaskan)
2 Likör, Grön Chartreuse 55% á 10,65skr = 21:30 skr
1 Chianti rödvin 8:05 skr
1 Cognac 15:05 skr
1 Champagne 15:55 skr

Idag 22/2 2008 betalade jag 47:- för en ask cigaretter
och 147:- skr för en halva Whiskey.
"Det var bättre förr"

M/S ELPIDA (M/S Karesuando)
Längst till vänster en ung norrman, hans far var polischef i Narvik.
Nr 3 är jag och längst till höger Lars-Erik Nilsson Skellefteå.
Övriga har jag glömt namnet på.