S/S VIRGO


Foto: Robert W. Wallton Marine Photographer Extraordinarie Thorold. Ontario Canada.
Skickat mig av Erik Widlund, Norrtälje.
S/S VIRGO.

Byggd 1946 av A/S Helsingørs Jernskibs og Maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.

Varvsnummer. 281.
Dimensioner. 104,69 x 15,59 x 5,56 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 2754/ 1413/ 5360.

Maskineri. En 4-cyl, ångmaskin.
Effekt. 1800 hk.
RN. 8750.

Beställd av HAPAG, Hamburg, Tyskland och skulle få namnet SANDTOR. Men vid krigsslutet övertagen av
Danska staten, som överlät fartyget till A/S af 6 februari 1943 (Arne Kemp), Köpenhamn, Danmark.

Ägare: Rederi AB Iris

S/S VIRGOS ÖDEN OCH ÄVENTYR..

Nedanstående information kommer från olika källor: b.l.a. min egen avräkningsbok,
Axel, vars far Claus Pahl var ombord i maskin i många år,
Tommy, vars morbror Viktor Malmstedt var eldare ombord,
Per vars far Curt Walentin Johansson var 2:e kock ombord
Stig "Stickan" Tocklin som var eldare och senare smörjare ombord.
Hemsidan fakta om fartyg, Wikipedia norge, m.fl.
Sven Andersson, kock ombord.
Ingemar Pettersson Stewartbidräde ombord.
Börje Larsson
STORT TACK TILL ER ALLA!

Beställd av HAPAG, Hamburg, Tyskland och skulle få namnet SANDTOR. Men vid krigsslutet
övertagen av Danska staten, som överlät fartyget till A/S af 6 februari 1943 (Arne Kemp),
Köpenhamn, Danmark.

1945-08-21. Sjösatt med namnet EGENÆS.

1945-12-22. Såld till Rederi Ab Iris, Stockholm. Levererades 25 januari 1946 till Rederi Ab Iris, Stockholm. Omdöpt till Virgo.

1950-04-30. Virgo kör rakt in i kaj och magasin i Kiel. Läs om den otroliga historien här.

1950-08-19. Hälsingborg
1950-08-21.
Vifstavarv
1950-09-05.
Rochester, England
1950-09-15.
Stockholm
1950-09-23.
Cork, Irland
1950-09-30.
Barry, Wales
1950-10-04.
Rochester, England
1950-11-08.
Gibraltar
1950-11-13.
Casablanca, Marocko
1950-11-24.
Norrköping
1950-12-14.
Gravesend, England
1950-12-21.
Greenhithe
1950-12-28.
Safi, Marocko
1951-01-19.
Safi, Marocko
1951-01-29.
Fredericia, Danmark
1951-02-10.
Safi, Marocko
1951-03-12.
Casablanca, Marocko

1953-02-01. Strandade på Texel, Holland under extremt högvatten. Kapten Sjöheim satt henne på strand vid Texel. Det räddade livet på besättningen. Den dagen förliste alla båtar som slussade i Brunsbüttel förutom Virgo och en tysk båt.

Stormen från nordväst hade en genomsnittlig styrka på 97 km/t med vindstötar på upptill 144 km/t, och tillsammans med springfloden gjorde det att vattnet i Nordsjön klockan 3:24 nådde en rekordhöjd på 4,55 m. Totalt fick 2.385 personer sätta livet till, därav 1.836 i Holland, 18 i Belgien och 307 i England. Dessutom drunknade 224 på sjön då flera trålare sjönk och även färjan MV Princess Victoria förliste, 133 människor drunknade men 40 män kunde räddas, samtliga kvinnor och barn ombord omkom.
Princess Victoria sjönk i kanalen som skiljer Skottland och Nord-Irland.


MV Princess Victoria förlist.

Stormen var en av de värsta som drabbat Holland då 1.365 km² sattes under vatten.
Totalt 200 000 ha åkerland, 9% av all brukad mark i Holland blev översvämmat av salt havsvatten. Detta gjorde jorden ofruktbar för en längre tid. Vidare blev 72 000 människor evakuerade och 36 500 kor, griser, hästar och får samt 165 000 fjäderfä drunknade.
Runt 3 000 bostäder och 300 bondgårdar blev helt ödelagda, medan 40 000 bostäder och 3 000 gårder blev skadade.

SE EN VIDEO OM KATASTROFEN HÄR.


S/S VIRGO på landbacken vid Texel, Holland efter den svåra stormen.
För att få loss fartyget var man tvungen att gräva en ränna.


SE FLER BILDER FRÅN S/S VIRGO 1953 HÄR!

1953-08-22. På morgonen kunde man dra ut fartyget och bogsera det in till Terschelling för undersökning. Virgo stod alltså på land i 6½ månad.


Virgo på varv i Amsterdamsche Droogdok Maats, N.V, Amsterdam, Holland.

1953-11- . Efter reparation vid Amsterdamsche Droogdok Maats, N.V, Amsterdam, åter i trafik.

1954-10-05. Oxelösund. Viktor Malmstedt mönstrar ombord som eldare.

1954-12-17. Rochester-Chatham, England

1955-09-30. Skellefteå.

1955-12- . Luleå.

1956-06-30. Iggesund

1957-10-19. Kiel

1958- . Syd-Amerika, Västindien, Afrika.

1958-07-05 . Anlöpt Norrköping efter resa på Guldkusten, Marocko och slutligen Kiel.

1958-11-26 . Södertälje. Ingemar Pettersson mönstrar ombord som Stewardsbiträde.




"Jag tror att bilderna är från en orkan på Nordatlanten 1958 i december. Amerika linjens M/S Stockholm skulle komma som julbåt till Göteborg men hamnade i samma oväder och blev kraftigt försenade. Kaptenen på Stockholm blev intervjuad i ekot och sa då att det var som om Norges fjäll kom farande där ute på Atlanten. Dom hade tydligen också fått allt porslin sönderslaget". Skriver Stig "Stickan" Tocklin.

1958-12- . Casablanca, Marocko

1958-12- . Norrköping

1958-12- . Stocka, Hudiksvall

1959-01- . Rochester, England

1959-01- . Greenhithe, England

1959-02-09 . Södertälje. Ingemar Pettersson mönstrar av.

1959-05-07 Anlöpt Norrköping efter resa USA Västindien Marocko.

1959-05-28 Norrköping. Allan Bergkvist mönstrar på.

1959- Hösten. Blåst på grund i Yxpila, Gamla Karleby, Finland.


Läs berättelsen om grundstötningen av en som var med ombord HÄR.

"1960 låg jag i flottan och vid ett tillfälle när VIRGO kom till Västerås så for jag dit och hälsade på. Besättningen var då mycket upphetsade när dom berättade för mej att under resan från USA till Västerås så hade båtsman spolats över bord men kom tillbaka med nästa våg". Skriver Stig Stocklin

1964-09-07 Ligger i Norrköping. Leif Söderman mönstrar på.

1965-06-04 Ligger i Gävle. Leif Söderman mönstrar av.

1965-06-10 Ligger i Skelleftehamn för lastning. Jag mönstrar på som Jungman.

1965-06-18 - 1965-06-25 Ligger i Rochester, England för lossning. Gjorde min första tatuering.

1965-06-26 Ligger på varv i Rotterdam, Holland för renovering. Mer än en vecka.

1966-05-16 Ligger i Skutskär. Kocken Sven Andersson mönstrar på.

1967-06-12. Såld till Wave Navigation Inc, Monrovia, Liberia och Omdöpt till KATHY HOPE MALINE.

NOTERING 1: In 1949 Liberia had no vessels, but in 1969 it had 1,662 vessels with over 26 million gross registered tons-a considerable proportion of world shipping. A Link to column 2267 lowering of standards on these ships in an industry which is international inevitably lowers the international standards of traditional maritime countries. There is an economic incentive to register in flags of convenience countries, because it makes cheaper the operation of running the ship. (Mr. Stanley Orme (Salford, West) GREECE AND SPAIN (SHIPPING CONVENTIONS), 18 February 1971)

NOTERING 2: A ship called the "Kathy Hope Maline" came to the constituency of the hon. Member for Salford, West (Mr. Orme) crewed by Greek seamen who had not been paid for five months. Their wages were between £30 and £40 a month. They had been three days without food and the ship's water was blocked. The hon. Member for Salford, West tried to resolve the problems on the "Good Fortune".
(Mr. Stanley Orme (Salford, West) GREECE AND SPAIN (SHIPPING CONVENTIONS), 18 February 1971)


1970-05-26
. Ankom Victoria, Kamerun med pannhaveri. Tillfälligt reparerad och gick sedan till Douala

1971-03- . Avgick från Kamerun på väg till Douala.

1971-03-27. Ankom Duala, Kamerun.

1971-05- . Såld till Anco Shipping Co SA, Pireus, Grekland. Omdöpt till THEODORA K.A.

1971-07-24 Lämnade Douala, Kamerun för resa till Abidjan, Elfenbenskusten. Fortfarande med pannproblem.

1971-10-22. Ankom Pireus, Grekland. Fartyget såldes till upphuggning i Perama, Grekland.


På följande länk hittar ni bilder och namn på de besättningsmän vi hittat än så länge.
Fler kommer:

Allt om besättningen: KLICKA HÄR!

Finns det fler besättningsmän därute? Hör av er!

Anpassad sökning