S/S VIRGOS ÖDEN
OCH ÄVENTYR..
Nedanstående information kommer från olika källor:
b.l.a. min egen avräkningsbok,
Axel, vars far Claus Pahl var ombord i maskin i många år,
Tommy, vars morbror Viktor Malmstedt var eldare ombord,
Per vars far Curt Walentin Johansson var 2:e kock ombord
Stig "Stickan" Tocklin som var eldare och senare smörjare
ombord.
Hemsidan fakta om fartyg,
Wikipedia norge, m.fl.
Sven Andersson, kock ombord.
Ingemar Pettersson Stewartbidräde ombord.
Börje Larsson
STORT TACK TILL ER ALLA!
Beställd av HAPAG, Hamburg, Tyskland och skulle få namnet
SANDTOR. Men vid krigsslutet
övertagen av Danska staten, som överlät fartyget
till A/S af 6 februari 1943 (Arne Kemp),
Köpenhamn, Danmark.
1945-08-21. Sjösatt med namnet EGENÆS.
1945-12-22. Såld till Rederi Ab Iris, Stockholm. Levererades
25 januari 1946 till Rederi Ab Iris, Stockholm. Omdöpt till
Virgo.
1950-04-30. Virgo kör rakt in i kaj och magasin i Kiel.
Läs om den otroliga historien
här.
1950-08-19. Hälsingborg
1950-08-21. Vifstavarv
1950-09-05. Rochester, England
1950-09-15. Stockholm
1950-09-23. Cork, Irland
1950-09-30. Barry, Wales
1950-10-04. Rochester, England
1950-11-08. Gibraltar
1950-11-13. Casablanca, Marocko
1950-11-24. Norrköping
1950-12-14. Gravesend, England
1950-12-21. Greenhithe
1950-12-28. Safi, Marocko
1951-01-19. Safi, Marocko
1951-01-29. Fredericia, Danmark
1951-02-10. Safi, Marocko
1951-03-12. Casablanca, Marocko
1953-02-01. Strandade på Texel, Holland under extremt
högvatten. Kapten Sjöheim satt henne på strand vid
Texel. Det räddade livet på besättningen. Den dagen
förliste alla båtar som slussade i Brunsbüttel förutom
Virgo och en tysk båt.
Stormen från nordväst hade en genomsnittlig styrka på
97 km/t med vindstötar på upptill 144 km/t, och tillsammans
med springfloden gjorde det att vattnet i Nordsjön klockan
3:24 nådde en rekordhöjd på 4,55 m. Totalt fick
2.385 personer sätta livet till, därav 1.836 i Holland,
18 i Belgien och 307 i England. Dessutom drunknade 224 på
sjön då flera trålare sjönk och även
färjan MV Princess Victoria förliste, 133 människor
drunknade men 40 män kunde räddas, samtliga kvinnor och
barn ombord omkom.
Princess Victoria sjönk i kanalen som skiljer Skottland och
Nord-Irland.
MV Princess Victoria förlist.
Stormen var en av de värsta som drabbat Holland
då 1.365 km² sattes under vatten.
Totalt 200 000 ha åkerland, 9% av all brukad mark i Holland
blev översvämmat av salt havsvatten. Detta gjorde jorden
ofruktbar för en längre tid. Vidare blev 72 000 människor
evakuerade och 36 500 kor, griser, hästar och får samt
165 000 fjäderfä drunknade.
Runt 3 000 bostäder och 300 bondgårdar blev helt ödelagda,
medan 40 000 bostäder och 3 000 gårder blev skadade.
SE EN VIDEO OM KATASTROFEN HÄR.

S/S VIRGO på landbacken vid Texel, Holland efter den svåra
stormen.
För att få loss fartyget var man tvungen att gräva
en ränna.
SE FLER BILDER FRÅN S/S VIRGO 1953 HÄR!
1953-08-22. På morgonen kunde man dra
ut fartyget och bogsera det in till Terschelling för undersökning.
Virgo stod alltså på land i 6½ månad.

Virgo på varv i Amsterdamsche Droogdok Maats, N.V, Amsterdam,
Holland.
1953-11- . Efter reparation vid Amsterdamsche
Droogdok Maats, N.V, Amsterdam, åter i trafik.
1954-10-05. Oxelösund. Viktor Malmstedt mönstrar
ombord som eldare.
1954-12-17. Rochester-Chatham, England
1955-09-30. Skellefteå.
1955-12- . Luleå.
1956-06-30. Iggesund
1957-10-19. Kiel
1958- . Syd-Amerika, Västindien, Afrika.
1958-07-05 . Anlöpt Norrköping efter resa på
Guldkusten, Marocko och slutligen Kiel.
1958-11-26 . Södertälje. Ingemar Pettersson mönstrar
ombord som Stewardsbiträde.

"Jag tror att bilderna är från en orkan på
Nordatlanten 1958 i december. Amerika linjens M/S Stockholm skulle
komma som julbåt till Göteborg men hamnade i samma oväder
och blev kraftigt försenade. Kaptenen på Stockholm blev
intervjuad i ekot och sa då att det var som om Norges fjäll
kom farande där ute på Atlanten. Dom hade tydligen också
fått allt porslin sönderslaget". Skriver Stig "Stickan"
Tocklin.
1958-12- . Casablanca, Marocko
1958-12- . Norrköping
1958-12- . Stocka, Hudiksvall
1959-01- . Rochester, England
1959-01- . Greenhithe, England
1959-02-09 . Södertälje. Ingemar Pettersson mönstrar
av.
1959-05-07 Anlöpt Norrköping efter resa USA Västindien
Marocko.
1959-05-28 Norrköping. Allan Bergkvist mönstrar
på.
1959- Hösten. Blåst på grund
i Yxpila, Gamla Karleby, Finland.
Läs berättelsen om grundstötningen av en som var
med ombord HÄR.
"1960 låg jag i flottan och vid
ett tillfälle när VIRGO kom till Västerås
så for jag dit och hälsade på. Besättningen
var då mycket upphetsade när dom berättade för
mej att under resan från USA till Västerås så
hade båtsman spolats över bord men kom tillbaka med
nästa våg". Skriver Stig Stocklin
1964-09-07 Ligger i Norrköping. Leif Söderman
mönstrar på.
1965-06-04 Ligger i Gävle. Leif Söderman mönstrar
av.
1965-06-10 Ligger i Skelleftehamn för
lastning. Jag mönstrar på som Jungman.
1965-06-18 - 1965-06-25 Ligger i Rochester, England för
lossning. Gjorde min första tatuering.
1965-06-26 Ligger på varv i Rotterdam, Holland för
renovering. Mer än en vecka.
1966-05-16 Ligger i Skutskär. Kocken Sven Andersson
mönstrar på.
1967-06-12. Såld till Wave Navigation Inc, Monrovia,
Liberia och Omdöpt till KATHY HOPE MALINE.
NOTERING 1: In 1949 Liberia had no vessels, but in 1969
it had 1,662 vessels with over 26 million gross registered tons-a
considerable proportion of world shipping. A Link to column 2267
lowering of standards on these ships in an industry which is international
inevitably lowers the international standards of traditional maritime
countries. There is an economic incentive to register in flags
of convenience countries, because it makes cheaper the operation
of running the ship. (Mr. Stanley Orme (Salford, West) GREECE
AND SPAIN (SHIPPING CONVENTIONS), 18 February 1971)
NOTERING 2: A ship called the "Kathy Hope Maline"
came to the constituency of the hon. Member for Salford, West
(Mr. Orme) crewed by Greek seamen who had not been paid for five
months. Their wages were between £30 and £40 a month.
They had been three days without food and the ship's water was
blocked. The hon. Member for Salford, West tried to resolve the
problems on the "Good Fortune".
(Mr. Stanley Orme (Salford, West) GREECE AND SPAIN (SHIPPING CONVENTIONS),
18 February 1971)
1970-05-26. Ankom Victoria, Kamerun med pannhaveri. Tillfälligt
reparerad och gick sedan till Douala
1971-03- . Avgick från Kamerun på väg
till Douala.
1971-03-27. Ankom Duala, Kamerun.
1971-05- . Såld till Anco Shipping Co SA, Pireus,
Grekland. Omdöpt till THEODORA K.A.
1971-07-24 Lämnade Douala, Kamerun för resa
till Abidjan, Elfenbenskusten. Fortfarande med pannproblem.
1971-10-22. Ankom Pireus, Grekland. Fartyget
såldes till upphuggning i Perama, Grekland.
På följande länk hittar ni bilder och namn
på de besättningsmän vi hittat än så
länge.
Fler kommer:
Allt
om besättningen: KLICKA HÄR!
Finns det fler besättningsmän
därute? Hör av er!
|